Škola

28.03.2015 12:02

Slíbila jsem napsat něco o škole. Tak píšu. Nevím, jestli to jsou poznatky obecné a chodí to tak všude nebo jenom u nás..asi to je jak s čím.

1. École des Hautes Études en Sciences Sociales je jen pro magisterské a doktorandské studium. Už to mi přijde dost zvláštní. my podle mě v Čechách nic takového nemáme. Ale když se na to podívá člověk z druhé strany..je to vlastně docela fikané! No vezměte si...bakalářské studium je, přiznejme si to..takové jalové. tedy u mě tomu rozhodně tak bylo. Mám pocit, že jsem byla hloupoučká, nestudovala jsem to, co jsem měla a místo toho jsem se věnovala něčemu, co smysl tolik nemělo. Nechápala jsem , proč nás někteří vyučující učí to, co učili a obdivovala jsem naopak něco, co ani tolik za obdiv nestálo. Měla jsem hloupé otázky, které docentům a profesorům s mnohaletou historickou praxí připadaly absolutně debilní. Na EHESSu prostě nechají lidi, aby tohle jalové období prožili někde jinde, aby se s nimi otravovali jiní a k sobě si berou jen opravdové zájemce, kteří už toho hodně vědí a nemají připitomělé otázky. Ono by se to ani nehodilo, protože....

2. Na hodiny chodí odborníci z oboru. Jen tak. Sednou si tam hned vedle studentů, ačkoliv už mají sami za sebou bůhví kolik let praxe z historie, geohistorie a dalších příbuzných oborů, vydali knihy, články,...a přijdou na přednášku, protože tam jejich kolega nebo někdo, koho ani neznají, má prezentaci o tom, na čem pracuje. Je to fascinující. Ty hodiny jsou fascinující, protože...

3. Přednášky jsou jinak postavené než v Čechách. Opět mám jen zkušenost z fildy, z historie. Tam se buď dozvíte fakta, bylo to tak a tak, a nebo na vás chrlí teorie, jak něco zpracovat. tady ne. měli jsme dvě přednášky teorií a metodologie..jakýsi úvod do problematiky..a pak už jen chodí hosti a přednášející a prezentují svou práci a vy si musíte najít sami, co je pro vás použitelné a zajímavé. zároveň člověka úplně nadchne, co všechno se dá studovat, z jakých různých pohledů může být totéž nazíráno...a navíc jsou tam ti zkušení badatelé kolegové, kteří při závěrečné diskuzi pokládají takové otázky, že vám padne čelist. Ona vám občas padne čelist i při samotné přednášce, protože...

4. Si třeba někdo vytáhne jabko nebo sůšu a začne to tam žroutit. Jako pardon, ale to je..no já nevím. Na to si asi nikdy nezvyknu. I dkyž možná je to lepší než já, která, protože máme často hodiny v době oběda a já nesvačím...tak mi pravidelně začne uprostřed hodiny kručet v břiše :D Jo, je to trochu trapas, když v tichosti celá místnost čte nějaký text a najednou se ozve vaše škrundání. Asi se bude muset změnit pořekadlo "hladový jak herec" na "hladový jak student v Paříži" :D